The no hair ideal

You know what springs to mind every now and then. Womens ideal. And one ideal in particularly. The no hair standard. 

Tänk på det, vi kvinnor vaxar/rakar benen, armhålorna, punanin och ibland armarna. Varför? Om vi var födda med hår, varför är det så viktigt att dölja alla spår av kroppsbehåring. Männen får ha håriga ben, armar, bröst, armhålor, ryggar, magar, penisar och whatever. Men om en kvinnor skiter i att raka sig blir det ramaskri och kvinnan i fråga porträtteras som en hardcore lesbisk feminist.

Det var bara under senaste århundradet som det hårlösa idealet växte fram och vi kvinnor, som borde stått upp och stoppat denna helt galna skönhetstrend, köpte idén och vek oss.
Innan detta århundrade var kvinnorna håriga och ingen lyfte ett ögonbryn över det. Det var det naturliga. Men idag är all behåring under ögonnivå förbjuden och även håret ovanför måste vara perfekt.

Feminister som jag står och kämpar för jämställdhet. Och jag drog parallellen, när kvinnor fick rösträtt år 1917 så fick de ge något tillbaka. Deras kroppsbehåring. För att hålla tillbaka kvinnors framfart som jämställda, välbetalda, naturliga kvinnor smyger man in fler hinder i det rådande samhälls idealet. Då var det kroppsbehåringen, på senare tid har det varit vikten som har störst fokus.
På 70-talet protesterade kvinnor överallt mot detta ideal (och annat kvinnoförtryck) men nu har vi accepterat denna galenskap och gott över till vikt yra.

För vem rakar vi oss för? För männen eller för oss själva? Vi säger att vi rakar oss för att vi känner oss fräscha men har verkligen kroppsbehåring fått samma status som smuts. Smuts måste tvättas bort och försvinna. Jag kan säga att jag kan gå under vinterhalvåret med orakade ben och fortfarande känna mig fräsch efter en dusch. Vem säger att vara hårig är äckligt och onormalt? Jag tycker det är mer onormalt att vaxa hela kroppen så att man blir som ett barn och sedan steka sönder huden på solarium och sluta äta för att få ''the size 0'' body samt sätta till lös delar på oss som lösnaglar, lösögonfransar och extensions i håret.
Varför är vi så oförmögan att se att naturligt är sättet som vi är menade att vara. Om vi var menade att vara skelett med dubbel D bröst, skulle inte evolutionen gett oss det?

Det finns en skillnad på att fixa till sig för att bli lite finare, kanske en ny frisyr, än att skära upp och slita ut kroppen på alla tänkbara sätt till ett ideal som kvinnor aldrig var menade att se ut som.

Jag följer själv detta galna ideal till den milda grad att jag rakar mig. Och jag skulle vilja göra ett experiment, hur skulle folk reagera om man slutade raka sig och sedan vara öppen med det. Till exempel ha t-shirts och shorts tillsammans med håriga armhålor och ben.

Vad tycker ni? Är detta verkligen normalt eller ska vi slå oss fria från förtryckets kedjor?

Hoppas ni lyssnar, bye!




Kommentarer
Postat av: Olivia

Sv: Jag ska åka till Hastings med EF i tre veckor. Föresten håller jag med dig till 100% om det du har skrivit, jättebra!

2012-05-03 @ 22:16:54
URL: http://oliviafoton.blogg.se/
Postat av: Malin

Sv: Jag tänkte skriva vad jag tycker om ditt inlägg i och med att du bad om det på min blogg så här kommer en kort tanke från mig: Jag tycker att man som tjej/kvinna ska bestämma helt själv vad man trivs i. Vissa kvinnor känner sig inte bekväma med en hårig kropp andra kvinnor gör det, det är helt upp till en själv hur man vill se ut. Alla är fortfarande lika mycket värda och jag tycker inte att det finns varken rätt eller fel i denna fråga. Det är helt upp till en själv :)

2012-05-03 @ 22:24:59
URL: http://malinanna.blogg.se/
Postat av: morgan

Jag har en pappa som är psykisk sjuk, hemlös och knarkar. Idag var första gången på FEM år som jag sett hur han ser ut. Bilden är tagen från idag och om du vill se hur han ser ut eller stötta mig så kommentera gärna inlägget.

2012-05-03 @ 22:32:38
URL: http://morgans.nu
Postat av: morgan

Tycker om ditt inlägg btw! Håller med, även fast jag inte tycker det är fräscht med hår.

2012-05-03 @ 22:32:53
URL: http://morgans.nu
Postat av: Emma

sv: tack så mycket! Visst kan jag säga vad jag tycker. Själv så rakar jag benen osv, men det är inget problem för mig att gå flera dagar utan att göra det. Tycker att man ska vara nöjd med den kropp man är född med och inte hålla på och göra om för mycket med sin kropp. Fast jag tycker att det här med behåring är upp till en själv, trivs man utan att raka sig, så låter man bli, men känner man sig bekvämare med att raka sig, så gör man det. Fast tycker inte att man ska raka sig/inte raka sig bara för att någon annan säger det, utan för att JAG vill! Tycker iallafall att det var ett jättebra inlägg, det får en att tänka lite ;)

2012-05-03 @ 22:45:38
URL: http://emmadahlstedt.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Jag själv tycker det är mest bekvämast att raka mig, därför gör jag det. Tycker däremot att man inte behöver överdriva och ta bort varenda hårstrå från kroppen förutom dom på huvudet.



Däremot tycker jag att "ni" som tycker vi som rakar oss på dom flesta ställen och gör som "samhället" tycker är förblindade av media eller låter andra bestämma hur vi ska se ut. Tänk att på samma sätt ni väljer att behålla ert hår, väljer vi att ta bort det!

2012-05-03 @ 23:02:38
URL: http://beckyl.blogg.se/
Postat av: Michaela :)

Hej super fin blogg, ha en trevlig fredag! :)



Gör du bloglovinbyte? säg till när du lagt till mig så lägger jag till dig! :D ♥♥

2012-05-04 @ 07:55:32
URL: http://duff.blogg.se/
Postat av: Kusin Vitamin

Bra reflexioner! Varför känner vi oss tvungna att göra något så onaturligt, men gör det av "fri vilja" för att vi vill det? Intressant psykologi där bakom. Flockbeteenden där man vill bli accepterad men låtsas inte om det? Intressant ifrågasättande

2012-05-04 @ 19:42:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0